Detta är min upplevelse av att ha lånat en Volkswagen ID4 av Berners i Östersund.
Det började en solig Lördag 2023-03-25
Jag var på Berners i god tid för att eventuellt få provköra en ”Moonbike”. Det är en elektrisk snöskoter för en person, men någon Moonbike syntes inte till i bilhallen.
Jag frågade var den tagit vägen, men den var väl i Åre då, sa någon?
Jag vandrade runt lite i bilhallen för att fördriva tiden med något roligt. Att titta på nya bilar tycker jag är roligt.
Men det visade sig att jag skulle få information av en helt obekant person om elbilar som jag inte ens tänkt på.
Jag träffade en person som jag aldrig hade träffat förut. Det visar sig att vi hade en bra personkemi som gjorde att vi kunde prata en längre stund.
Han sa att det är lite för tidigt att skaffa elbil nu. Jag tänkte, jag har ju kört en elbil i tio år. Varför säger han att det är för tidigt att skaffa en elbil. Jo det finns en massa utryckningsfordon ambulanser och polisbilar som aldrig kommer att bli elektriska. Sa han.
På grund av att det körs kontinuerligt och har inte tid att laddas. Det var tankar som jag inte hade tänkt på. För mig har det varit ett sätt att transportera mig från ena platsen till andra platsen. Så billigt som möjligt och miljövänligt.
Batterierna kommer att utvecklas mycket mer, sa han. Och det är klart att teknikutvecklingen kan vi inte stoppa. Men jag tycker att batterikapaciteten är fullt tillräcklig i dagsläget.
Jag är pensionär och har tid. Alla har ju ont om tid varför kan inte en pensionär provköra elbil tänkte jag. Jag har kört många bilar genom livet och har därför en stor erfarenhet. Alla har vi olika drömmar.
Jag hade blivit lovad en provkörning av en bil över helgen lördag till måndag.
Jag skulle få den från lördag klockan 13.30 till måndag klockan 11, sa försäljaren.
SLUTSATS
Tro inte vad försäljaren säger Prova själv. De vet bara det de har blivit i tutade av tillverkarna.
Att köra elbil kräver lite planering. Var ska man tanka? Hur långt ska jag? Har jag tillräckligt med energi med mig för denna färd.Osv….
Frågor du måste ställa till säljaren:
Hur tankar jag?
Finns det laddsladd så jag kan ”tanka” hemma? Jag vill ju inte köra extra en massa mil bara för att ”tanka”!
Vart ringer jag om jag behöver hjälp?
Är du anträffbar under min provkörning?
Det visade sig att när jag försökte ringa säljaren eller skicka SMS till hans mobil så fick jag inget svar förrän på måndag em. Trots att jag lämnat meddelande i växeln, vid ett flertal tillfällen, att han skulle ringa mig omedelbart.
Jag jobbar inte på helgen svarade han på måndagen. Men är man säljare måste man väl ställa upp för en kund som fått låna en bil över helgen.
Hade jag varit säljare skulle jag kontaktat den som lånat bilen och frågat om jag har några frågor, redan första kvällen.
Går det bra? Vad tycker du om bilen? Har du några frågor?
Istället gör han sig helt okontaktbar över helgen!
Jag snurrade runt lite i stan för att känna lite på bilen.
Stannade och undrade hur det var med laddkabel.
Jo det fanns en laddkabel. Men bara en rak för offentliga laddplatser.
AJDÅ tänkte jag då måste jag åka hem och ta med mig min Tesla kabel så att jag kan ladda ur mitt 3-fasuttag hemma.
Jag åker hem och tar med mina kablar till Teslan.
Åker vidare och laddar i Strömsund nägra timmar. När jag ska koppla loss mig från laddstationen går inte det. ”Dra ur laddsladden” står det. Men det går inte för den är låst. Och jag vet från min Tesla att man måste trycka på någon knapp för att komma loss.
Jag hittar ett litet häfte i ca A6 format som jag försöker läsa. Men det har litet typsnitt så det är svårläst för en 68 årig gubbe. Jag hittar en massa information i häftet men inget om hur jag kommer loss från laddstationen.
Det går flera timmar av läsande och funderande. Jag ringer till bilsäljaren och skickar SMS etc utan svar. Jag börjar titta uppe vid taket. Där står det SOS i och en verktygssymbol. Jag trycker på verktygssymbolen. Då börjar bilen prata engelska och ringer ett nummer som man inte ser vad det är efter en stund säger han Call again. Jag provar nästa knapp I som i Information(samma på engelska) Nu ringer han ett annat nummer, och hör och häpna en kvinna svarar i andra änden att jag kommit till VW digitala tjänster. Vad kan jag hjälpa till med?
Jo jag sitter fast i laddsladden Hur kommer jag loss? Jo du trycker bara på fjärrkontrollen ”lås upp” och vips kan jag dra ur laddsladden. Tack säger jag. Men varför kan ni inte skriva det då som information i displayen?
”Dra ur sladden” hjälper ju inte eftersom man inte vet vilken knapp man ska trycka på först.
Jag träffade flera på resan som hade haft samma problem.
Nu har jag i alla fall full tank och kan åka fram till stugan och ladda där, tänkte jag.
När jag kommer fram till stugan står 0 km i displayen. Men det är ju bara att ladda då tänker jag.
Jag kopplar in min egen laddkabel, men det händer inget. Han börjar inte ladda. Vad konstigt, det har ju alltid funkat för mig förut. Aha tänker jag det måste väl gå ladda med 1 fas då?
Inget händer då heller. Vad gör jag nu? Jo jag har ju upptäckt 2 knappar vid taket.
Jag trycker I igen och bilen ringer igen. Jag kan inte ladda säger jag. Efter lite diskuterande beställer hon en bärgare från Lycksele Han har kanske 7 mil att köra hem till mig i Risliden. Efter ca 1 timme är han där. Lastar ID4 och kör till Norsjö. Där kopplar han in den gula sladden och vips så börjar den ladda. Han laddar i 100 km för säkerhets skull. Kommer tillbaka med ID4 och kräver mig på 127 kr för elen som han tankat i. Sedan far han tillbaka till Lycksele. En mycket trevlig bilbärgare som hållit på med sitt yrke i ca 3 år. Han tyckte att det var konstigt att jag inte fick med en ladda hemmasladd.
Nåväl nu förstod jag att man måste ha en laddbox för att få i bilen energi. Jag gick runt i byn för att fråga om någon eventuellt hade en laddbox. Det visade sig att de flesta hade ingen aning. Men så fick jag ett tips att en hade skaffat en hybridbil. Han borde ha en laddbox i garaget. Men de är bortresta vet jag. Jag letade upp var han bodde och gick in till grannen och frågade om han visste någon som hade laddbox. Jo grannen har sa ha. De är bortresta men jag har nyckel till garaget, så vi kan prova där. Men det bar sig inte bättre åt än vi fick inte lös laddsladden ur boxen. Vi blev tvungna att ringa fastighetsägaren. Då fick vi lite instruktioner om hur vi skulle få ur laddkabeln ur hållaren. ”Men jag vill inte ha någon elbil i mitt garage” sa han.
Grannen lyssnade inte på det örat. Det är klart att vi måste prova sa han. Kör hit bilen du så provar vi. Och VIPS så laddades bilen. Kom igen om någon timme du, sa han.
Efter några timmar ringde jag och fråga om fastighetsägaren skulle komma hem ikväll. Ja de kommer nog vid 22 så om du kommer före 22 så. Jag kom före 22 och kunde ta en nästan fulltankad bil. TACK du som hjälpte mig!
Dagen efter skulle jag ju lämna igen bilen hos Berners kl 11. Men det visade sig att det skulle komma fler hinder i vägen.
Jag körde glad i hågen till Lycksele. Jag kan ju tanka på Teslastationen där tänkte jag. Jag kommer dit och kopplar i den kabel som hänger vid stationen. Inget händer.
Men efter en stund kommer en likadan id4 och börjar tanka. Jag frågar honom hur gör du?
Först måste du ladda ner Tesla appen och sedan får du en karta där du måste ange var du befinner dig sedan måste du kolla på laddaren vad den heter och knappa in det, sedan stoppar du i sladden.
Men jag får bara 13 KW sa han. Jag går och tar en fika här borta sa han. Vi satt och pratade en lång stund och han berättade att det här var hans 3:e VW han hade haft både en diesel och en bensinare som krånglat nu tänkte han att om jag byter mot en elbil så byter jag bort problemet.
Men det kom bara nya problem. Det första var att han inte kom loss från laddsladden precis som jag. Det dog han nästan ett dygn att komma på hur man kom loss. Sedan sa han att appen funkar inte alltid. och han hade haft något problem och så fick han en kod han skulle uppge om det gällde samma fel. Och efter ett tag så sa de att det där numret hade upphört men han skulle få ett nytt nummer nu för samma fel. Då sa han att det här numret ska inte upphöra förrän felet är avhjälp. Han kunde inte förstå att de kunde behandla honom så.
Sedan kom en Tesla3 ägare som var nöjd med sin bil. Vi pratade en lång stund han tyckte också att det var konstigt att jag inte fått några instruktioner om den nya bilen.
Jag fortsatte mot Åslele. Jag såg då att strömmen kommer inte att räcka till Åsele så jag ringde bärgaren och förvarnade honom att han nog måste komma och hämta mig en mil från Åsele
Men först skulle han på ett annat uppdrag. Jag ringer senare sa han. Jag fortsatte i lugn hastighet mot Åslele för att komma så långt som möjligt innan bilen stannade.
Efter en stund ringer han igen och frågar var jag är. 15 km från Åsele säger jag men jag rullar fortfarande Jag ringer när jag fått stopp säger jag. OK lägger på.
Efter en lång stund med allt lägre fart når jag snabbladdningsstolpen i Åsele Ringer 010 numret men då säger han att snabbladdaren är trasig 50 Kw. Du får leta rätt på den som är på parkvägen sa han och la på.
Vart ligger parkvägen sa jag på OK-stationen. Här finns ingen parkväg. Men det finns ju några långsamladdare bakom där.
Jag kopplar in min gula sladd som Berners skickat med. OLLALA JOHO den laddar. Jag står 5 timmar där och väntar på en massa energi som ska komma genom kabeln.
Så småningom är jag beredd att fara vidare hem till Hammerdal. Där kan jag i alla fall ladda hemma med min egen laddbox
Tisdag kl 9.30 kommer ett sms från säljaren. Var är bilen nu?
Då är jag i Häggenås påväg till Östersund. När jag kommer fram kommer det fram en äldre gubbe till mig och säger att han är så nöjd med sin elbil. Hur långt har du kört 150 mil och jag har haft den i snart 1 år säger hen.
Jag hade kört 70 mil sedan i lördags. Ja du förstår?
När jag kom in till bilhallen frågar jag efter säljare för han är ju inte på sin plats. Efter ett tag ser jag honom och skäller ut hen. Men han har inte gjort något fel säger han . Det är jag som kört 70 mil för en provkörning som gjort fel.
Det är ungefär som när Mikael Ivarsson upptäckte att Jämtkraft hade dolda avgifter trots att det stod i klartext att de hade inga dolda avgifter. Och de hade inte gjort något fel heller.
Ja det är så här samhället funkar nu förtiden. Det behövs nog att folk kan kommunicera via JLTF.SE
Hälsningar John-Erik Näslund